top of page

Een terugblik op de Workshopdagen van Management Support, dit jaar in de Virtual Team Room

Op managementsupport.nl verscheen onlangs een interessant artikel over de onlineversie van de Workshopdagen. Vanwege het coronavirus organiseerde Management Support, een initiatief van Vakmedianet, deze dit jaar in vitero. Wij lezen graag mee: wat ging en er goed en wat zijn de leerpunten? Wat ons positief stemt, is dat vitero wordt gezien als een waardevolle investering, vanwege de gebruiksvriendelijkheid en ruime interactiemogelijkheden. Voor eventuele volgende online sessie wordt wel kritisch gekeken naar het programma en de ontvangst in de digitale ruimte.


Hoe heeft vitero bijgedragen aan een succesvolle onlineversie?

In de tweede week van april zouden 56 verschillende workshops plaatsvinden in een evenementencentrum in Utrecht. De uitbraak van het coronavirus gooide roet in het eten en de Workshopdagen werden in eerste instantie verplaatst naar augustus en later getransformeerd naar een onlineversie.


Inhoud versus videobeeld

Waar vergadertools, zoals Zoom en Teams, focussen op video, focust vitero meer op de inhoud van de lesstof. Dit was waar Management Support naar op zoek was: een virtueel klaslokaal met maximaal twee personen tegelijkertijd in beeld. Opleidingsadviseur en eventcoördinator Pleuni Maassen vertelt hierover: “Tot mijn verrassing merkte ik dat het presenteren zonder beeld mij veel rust gaf. In Zoom was ik gewend om mijn aandacht afwisselend te richten op de deelnemers en de camera. Maar nu kon ik me helemaal focussen op de inhoud, een verademing”



Gebruiksvriendelijkheid

Het team moest in korte tijd het systeem ontdekken. De grote hoeveelheid functionaliteiten van vitero bleek gemakkelijk te gebruiken. Ook de trainers werden, in een virtuele trainingsruimte, snel wegwijs gemaakt. Een drukke periode, maar de gedegen voorbereiding bracht ontspanning, aldus Management Support.


Interactiviteit

Het team twijfelde in het begin nog over de interactiviteit van vitero: “De coronacrisis had trainers vertrouwd gemaakt met Zoom en Teams, waarbij workshopdeelnemers doorlopend in beeld zijn. Datzelfde verwachtten ze van vitero. Hoe kunnen we interacteren met onze deelnemers als we ze niet zien, anders dan een profielfoto als avatar op het beeldscherm? Wij probeerden trainers te laten inzien dat camerabeelden kunnen afleiden van de inhoud. Natuurlijk mis je als trainer soms de lichaamstaal van je deelnemers, elk systeem heeft nu eenmaal voor- en nadelen. Maar vitero heeft tal van tools om op een heel andere manier interactie te bewerkstelligen: duimpje omhoog, duimpje omlaag, vinger opsteken, inbreken in een gesprek, emoticons, cards en stickers.”


Management Support ziet ook verbeterpunten op grond van de eerste ervaringen

Management Support werkt aan een verbeterd verwachtingsmanagement, zodat nieuwe trainers beter kunnen beoordelen of hun workshop geschikt is voor online en vitero. Ook het programmeren van minder workshops heeft aandacht, zodat deelnemers niet teleurgesteld worden, wanneer de workshop niet door kan gaan door beperkte deelname.

Ook geeft Management Support aan dat de digitale ontvangstruimte in vitero verbeterd kan worden. Gelukkig is dit iets wat in de nieuwe release van vitero (versie 2.2) veranderd is. Deelnemers kunnen begroet worden met een slide met persoonlijke begroeting, een korte agenda of technische tips. De nieuwe release heeft ook meer mogelijkheden om communicatieprocessen te visualiseren. De momenteel beschikbare functies en de roadmap voor de komende periode vindt u hier. De link naar het complete artikel van Vakmedianet vindt u hier.


Comments


bottom of page