Het Nederlands Slaap Instituut zet verschillende online communicatie tools in
“Ieder type communicatie vraagt om een andere oplossing.
Dat heeft Blended Communication ons wel geleerd.”
Het Nederlands Slaap Instituut (NSI) verricht meer dan 4000 slaaponderzoeken per jaar. Sinds 2019 gebeurt dit ook vanuit huis, met een consult via WeSeeDo. Met deze veilige software hebben cliënten vanuit hun vertrouwde omgeving contact met de arts. Daarnaast is het NSI ook gestart met StarLeaf voor de interne communicatie. Anneke Prakken en Henry Schalk vertellen over de ervaringen tot nu toe en de samenwerking met Blended Communication.
De grootste slaapkliniek van Nederland
Het tienjarig bestaan werd in verband met Covid niet groots gevierd, maar het NSI bestaat sinds 2009. Slaapapneu, snurken, slecht inslapen, doorslapen, nachtmerries, deze slaapproblemen worden gediagnosticeerd en behandeld. Het team breidt steeds verder uit. Gespecialiseerde verpleegkundigen komen bij de patiënten thuis om de slaapregistratie-apparatuur aan te sluiten. Er zijn medisch specialisten (KNO-heelkunde, longgeneeskunde, neurologie) bij betrokken, die ook somnoloog zijn. Daarnaast zijn er slaapanalisten betrokken, die de ruwe data van de slaap analyseren en OSAS (Obstructief Slaap Apneu Syndroom ) consulenten, die de cliënten begeleiden bij de nazorg. Met meer dan 4000 onderzoeken per jaar zijn ze de grootste slaapkliniek van Nederland. Henry Schalk werkt sinds 2017 voor NSI als operationeel manager en ondersteunt de specialisten op digitaal vlak. Met Anneke Prakken is hij kartrekker voor de online communicatie tools die worden ingezet. Als stafadviseur bewaakt Anneke kwaliteit en is ze ook de teammanager voor de backoffice.
“Patiënten kunnen met één klik deelnemen zonder een applicatie te installeren. Ook voor oudere cliënten is dit een gemakkelijke en intuïtieve oplossing.”
Dagelijks videoconsulten via WeSeeDo én overleg via StarLeaf
Een half jaar voor Covid begint NSI met WeSeeDo voor videoconsulten. Anneke vertelt: “De onderzoeken aan huis zijn een succes, voor zowel NSI en patiënten. Een verpleegkundige komt in de avond langs en sluit de apparatuur aan. De patiënt kan in zijn eigen bed slapen en kan gewoon naar het toilet als dat nodig is. Een slaapanalist analyseert de slaap en vervolgens wordt bevindingen besproken met een medisch specialist.” Henry vult aan en legt uit waarom NSI kiest voor WeSeeDo: “Het is een veilige en gemakkelijke oplossing. patiënten kunnen met één klik deelnemen zonder een applicatie te installeren. Ook voor oudere patiënten is dit een gemakkelijke en intuïtieve oplossing. We hebben ook gewerkt met applicaties waarbij cliënten een app moeten downloaden. In een klik deelnemen is een groot gemak, voor zowel specialist en patiënten.”
Op dit moment vinden dagelijks consulten plaats via WeSeeDo. Via via is NSI terechtgekomen bij Blended Communication, partner van WeSeeDo. Wanneer Covid uitbreekt kiest NSI ook voor een video oplossing voor het multidisciplinair overleg. Hierbij worden ze geadviseerd door Timo en Leon van Blended Communication. Dankzij StarLeaf ziet het team elkaar elke dag online voor een start van de dag. Een beperkte groep collega’s zit op kantoor en de rest werkt thuis.
“Positief, korte lijnen, snelle acties, oplossingsgericht,
dat is de samenwerking met Blended Communciation”
Voor iedere vorm van communicatie een andere oplossing
“StarLeaf is een eenvoudige maar doeltreffende oplossing voor intern overleg.”, vertelt Anneke. Ze vervolgt: “WeSeeDo is zeer geschikt voor de consulten. Ieder type communicatie vraagt om een andere oplossing. Dat heeft Blended Communication ons wel geleerd. Wanneer ik alleen op kantoor ben en een afspraak heb met een collega is een telefoontje ook nog steeds effectief. De technologie moet de communicatie ondersteunen”.
Henry vertelt dat het gebruik van online communicatie veel heeft gebracht: “De doorlooptijden zijn verkort, omdat we meer consulten kunnen plannen. Patiënten komen uit alle hoeken, van Maastricht tot Groningen en het is fijn dat er geen reistijd is. Natuurlijk zijn er weleens technische problemen geweest, zoals problemen met de verbinding, maar over de applicaties zijn wij zeer tevreden.”
Positief, korte lijnen, snelle acties, oplossingsgericht. Zo omschrijven Anneke en Henry de samenwerking met Blended Communication. “Feedback wordt altijd opgepakt en direct verwerkt. Zo was er behoefte aan een testlink, zodat de client camera en microfoon vooraf kunnen testen. Als deze niet werkt, wordt de client hiermee geholpen. Dit is direct opgepakt door Timo.”
Meer informatie over StarLeaf of WeSeeDo?
Wil jij net als NSI de juiste communicatie oplossing(en) inzetten en weten welke technologie bij jouw proces past? Wij maken hiervoor graag een afspraak om je de verschillen zelf te laten ervaren.
.
Comments